Blog

Stell av båtmotor

Selv om vi trives best når vinden fyller seilene våre, så har de fleste av oss en påhengsmotor eller annen båtmotor. Spesielt er dette viktig for båter av en viss størrelse ettersom de gjerne trenger mye vind for å få fart. Uten motor kan man bli sittende lenge fast et sted mens man venter på neste vindkast.

En båtmotor er sjelden spesielt kompleks, men den trenger også vedlikehold. Så når båtsesongen er ferdig, er det viktig å sjekke vedlikeholde motoren og sjekke at det ikke er eler som er blitt utslitt eller skadet i løpet av sesongen. I mange tilfeller så kan man ta opp båtmotoren uten å måtte ta opp selve båten.

For påhengsmotor

Ta den opp og få den plassert i en balje eller i en annen beholder med rent ferskvann. Lag et godt feste så den ikke kan falle og kjør den i ferskvann til den blir varm. Når motoren er godt og varm så stopper du den og begynner å jobbe med den. Ta ut pluggene og rens dem. I noen tilfeller så kan det være nødvendig å bytte ut pluggene. Etter at pluggene er tatt ut, så legg en spiseskje med god olje i hver sylinder. For å få oljen til å fordele seg så må du bruke startsnoren for å dra rundt motoren. Det trengs bare et par omdreininger, så er oljen fordelt.
I undervannshuset så ligger det en olje som er utsatt for å bli forurenset med vann. Sjekk denne oljen. Hvis den er grå så har det kommet vann inn. Da må oljen skiftes ut. Alle bevegelige deler bør få en omgang med fet smørespray eventuelt fast fett. Velg en olje som ikke er rustløsende. Det har vist seg at selv om rustløsende oljer rengjør metallet, så renner det fort av. Dermed blir metallet sårbart for rustangrep. Så velg en annen type olje.

Innenbords motorer

Mange seilbåter har innenbords motor, spesielt hvis båten er av en viss størrelse. Denne motoren bør også sjekkes jevnlig. Her er det litt mer man må se igjennom. Aller først bør det gjøres en visuell, utvendig inspeksjon når båten er ute av vannet. Det samme må gjøres ned i motorrommet. Så må man begynne å se nærmere på alle delene i motoren. Slanger må kontrolleres så det ikke har oppstått sprekker. Alle slangeklemmer ettertrekkes ettersom båtens bevegelse kan fort påvirke dem. Så må kilereimen strammes, kjølevann og vannutskiller sjekkes og renses. Filtre for olje, smøreolje og brennstoff må skiftes. Noen ganger må giroljen også skiftes. Etter at dette er gjort så bør man kjøre motoren en stund. Så kan man sjekke motorens detaljer slik som lading, vann-, brennstoff og pakninger. Avslutt med å sjekke hekkaggregatet, med et spesielt fokus på gummibelgene.

Sjekk motoren jevnlig

Å gå igjennom motoren og sjekke alt slik som vi har vist her, er ikke noe man gjør veldig ofte. Det er gjerne snakk om en gang i året, når båten tas opp for høstrengjøring eller om våren før den settes på vannet igjen. Men det er viktig at man også sjekker olje og ledninger på motoren med jevne mellomrom, spesielt hvis den er gammel. Da kan man spare mange tusen i reparasjonskostnader.

Relaterte innlegg