Blog

Stell av båt i høstsesongen

Det begynner å bli mørkere ute og ikke minst, kaldere. Seiling og båtturer generelt er ikke så moro når man må ha på seg hansker og lue. Så da må man rett og slett sette i gang med høstarbeidet. Ikke alltid det mest morsomme arbeidet, men svært viktig for å kunne sørge for at verdiene er trygge. Forsiktige beregninger fra forsikringsselskaper og andre tilsier at det er mer enn 70 milliarder kroner som flyter rundt på innsjøer, i fjorder og andre steder i Norge.  Båtene må tas vare på, pusses, deler må skiftes ut og den må kanskje på land. Her er noen tips for stell av båter nå i høstsesongen.

På land eller i vann?

Det store spørsmålet alle båteiere må stille seg er om båten kan ligge til kai hele vinteren. Mindre båter er enkle å ta opp, men større båter trenger gjerne spesial tilhenger og ikke minst bil med ekstra sterk motor. Så hvis båten ikke trenger mye vedlikehold så kan det være like greit å la den ligge til kai.

Hvis den skal ligge til kai så må man sjekke om vannet pleier å fryse om vinteren. Ofte kan man spørre andre som har sine båter liggende ved kai der, eller hvis du har gjort dette før så vet du. Har du en lukket båt, så ikke vann kan samle seg inni og fryse til, så er litt frost ikke et problem. Båten vil lett knuse isen ved naturlig bevegelse, men hvis det fryser litt mer til så kan isen begynne å skrape og skade båten. I tilfeller hvor du må ha båten i vannet, men det er fare for at vannet fryser helt til kan man kjøpe forskjellige innretninger som skal hjelpe. Den mest vanlige er en innretning som blåser bobler rundt båten og dermed sørger for at vannet ikke får fryst helt til.

Vask av båten

Etter å ha fått båten på land, så er det bare å finne frem høytrykkspyleren. Båten må spyles grundig så du får fjernet skitt, bunnstoff og eventuelle groe som sitter fast. Etter at det er spylt bort, så bør du la det få tørke. Da blir det enklere å skrape vekk groen.

Propell og andre deler bør tas av og sjekkes så man ser om det er slitasje, skader eller skitt i motoren. Hvis båten har en kalesje så er det greit å ta denne av nå og få renset den ved behov. Noen kalesjer tåler godt å være ute om vinteren, men i mange tilfeller så kan det lønne seg å ta den inn og lagre den. Ikke bruk voks eller andre midler. Disse vil ofte bare samle opp skitt og dermed må det fjernes til våren igjen.

 Tauverk

På en seilbåt er det mye tauverk og dette er sårbart for slitasje og ikke minst frost. Derfor bør man ta med seg tauverket og lagre det på et frostsikkert område. Hvis ikke så kan dette bli skadet i løpet av vinteren. Det samme gjelder for tauverk som brukes for å fortøye båten og derfor er mye i vann. Etter at tauene er tørket så er det viktig å sjekke dem og eventuell skifte ut eller få reperart deler som er ødelagt.

Relaterte innlegg