Blog

Hvorfor fukt må bekjempes på en båt

Noe av det største problemer båteiere møter når de skal kjøpe bruktbåt eller selge en bruktbåt, er fuktskader eller fuktproblematikk. Det er dessverre mange som fremdeles ikke er klar over at selv om båtens skrog er vanntett, så er det mange av dets komponenter som har en lav toleranse for fuktighet. Dette er et problem som bare øker i takt med installasjonen av mer avansert elektronisk utstyr

Luktproblemer

Har du gått om bord i en båt og kjent den tradisjonelle og fryktede ”båtlukten”? Noen kan mene at dette er en viktig del av sjarmen, men det er ikke sunt for verken båten eller de som bruker den. Så når man kjenner denne lukten så er det viktig å sjekke ekstra for å finne kilden til fuktigheten og eliminere den.

Lukten skyldes mugg- og soppdannelse. Dette kommer til syne som jordslag, svarte flekker, på tepper og tekstiler. Spesielt sårbare er tekstiler som ikke er beregnet på båt eller fuktige områder. I mange båter så vil lukten komme før du ser flekkene. Dette skyldes at muggen gjerne oppstår på steder som er vanskelig tilgjengelig. Spesielt vanlig er det å finne dette på områder mellom skrog og innekledning.

Har du først fått mugg eller sopp eller begge deler, så er det nesten umulig å få helt bort. I mange tilfeller må du fjerne området som er angrepet og dette kan fort bli dyrt. Så ”båtlukten” kan være nostalgisk, men den er ikke billig!

Treverket og repene

På en seilbåt så er det gjerne mye treverk. Selv om dette er behandlet så det skal tåle fuktighet, så må det vedlikeholdes. Saltinnholdet i sjøsprøyten er ikke heldig for tre, men dette kan behandles. De fleste båteiere er klar over at dette er et problem. Et mer skjult problem er pyntelister, taket inne i båten og annet treverk som ikke utsettes for sjøsprøyt. Dette treverket trenger også behandling fordi det blir utsatt for luftfuktighet og fuktigheten vi skaper når vi lager mat eller bare oppholder oss der.

Treverket og repene

Treverket kan behandles med oljer og spesialmidler så det ikke sprekker. Hvis det begynner å sprekke så kan man risikere at dette problemet sprer seg, så det gjelder å være føre var

Repene på en seilbåt må også vedlikeholdes. Disse er selvsagt laget for å bli våte, de henger tross alt på seil eller fra master eller andre steder. Problemet oppstår hvis man ikke bruker båten en stund eller hvis man ikke bruker det spesifikke repet på en stund. Dette vil fort føre til at repet har dårlige egenskaper, at det ikke fungerer som forventet og i verste fall så ryker det.

Treverket og repene

 

 

Relaterte innlegg